Followers

07 September 2015

I am 23 but i got nothing :(

dua tiga harini mood merendum sikit. kerja serba tak kena. kejap kejap nangis. mood hilang. rasa nak mengamuk pun ada. semua ada. sampaikan bila baca yasin boleh nangis. apa dah jadi kat aku ea? mungkin rasa diri tak guna. mungkin. atau rasa bila nak dapat sesuatu yang baik? atau sebenarnya kau tunggu peluang nak lari dari semua nie. lari tak dapat nak selesaikan masalah. menangis pun tak dapat selesaikan. tapi atleast itu meredakan kau. betul?

mungkin megah, takde komitmen kereta, rumah tak payah bayar, balik rumah ibu dah masak. lunch pun paling cikai pun nasi bungkus. dapat gaji bayar tu ini dapatlah rasa beli satu dua. tapi kau pernah alami tak kau kerja nak 2 tahun tapi kau tak bole saving untuk diri sendiri? sedihkan. once ibu kau tanye bole tak naikkan elaun, kau dah buntu. gaji setakat RM1200 tolak epf socso baki tinggal RM1070. itu pun banyak yang menanti. percayalah.

kadang kadang orang tak faham, ade siap cakap, gaji banyak banyak pergi mana? kau tau nak berjoli je. buat lah saving. beli lah insurans. tau nak senang je. pakai nak mewah je. makan nak sedap. sebenarnye korang ada nampak ke macam tu? ke sesaja tokok tambah main balun je cakap? aku dari sekolah lagi ikut ibu pergi kerja warung. tolong ibu jualkan nasi lemak orang punya. kerja basuh pinggan mop lantai dekat kantin sekolah. kerja apa yang bukan standart budak sekarang tak buat aku buat. duit gaji itulah buat belanja hari hari. bila study kat poli, setiap minggu kau survive hidup RM30 je, nak sengkek baju lelawa ke makan sedap kau rasa time belaja kau mampu? nasib mase tu arwah ayah ada, ada menolong. tapi since kerja gaji aku itulah duit makan, bayar bil apa semua. belanja diri pun sendiri. tapi semua orang takkan faham.

aku nak hidup berdikari. semua aku belanja, semua aku bayar dan semua aku saving. atleast aku survive. bukan nak tinggalkan ibu sendiri pastu nk megah keje luar semban. tidak. aku nak cari sesuatu yg menampung aku. takkan nak duduk bawah tempurung je. dah macam katak pun ada. atleast dengan gaji kau mampu sara diri sendiri, takdelah tercekik tengah bulan. ini kalau kau tunjuk payslip, nak buat loan kereta pun tak lepas. camtu tu wey. sedih tak baca? orang kata effort dari diri sendiri. nak matapkan taraf hidup sendiri. bukan aku tanak. bukan aku malas. sebab aku pindah pindah kerjalah aku nak gaji yang stabil. adelah peluang nak buat tu nak buat nie. kau ingat aku takde keinginan ke?

15hb nie result rayuan. aku bukan nak berharap penuh. just kalau dapat, betullah Allah rancang lambat sebab bersebab. duit tu pandai pandai aku korek memana. tapi misalan tak dapat, aku tunggu tawaran samsung. kerja kilang? lantaklah. aku apply kerani dalam samsung pun tak kisah. atleast gaji tinggi dari sekarang. bukan berkira, aku nak dengan ada diploma nie, berguna jugak. orang lain pun repeat paper sampai semester 8 boleh keje bank, kau kerja kerani basic celah kangkang. memang rezeki tu Allah yang bagi, tak bole pertikaikan. tapi atleast kau sungguh, usaha. tu yang betul kan?

dalam hati aku tanam satu benda je. kalau betul dapat kerja accounts dalam samsung tu nanti, basic dengarnya over 1.7k, aku nak bertahan dalam setahun dua ataupun kurang untuk saving sampai 10k then aku nak beli rumah flat kos rendah dekat selayang or tak kisah memana. maybe aku survive tak berkereta or tak beli apa apa komitmen yang besar dulu sebab kalau nak buat housing loan, kena ade 10% dalam tangan untuk deposit. so rumah tu aku repair slow2 dengan duit yang sedia ada. then baru aku sewakan. based dari sewa yang aku dapat tu boleh rolling duit loan and profit yang aku dapat untuk beli benda lain. betul aku nak sangat beli flat tu. atleast kau ade income lain kan. bisnes nie ade pasang surut tapi once kau ade aset tetap and sekarang tengah market. ape nak tunggu lagi. betul tak ? Insha Allah, Amin ya Allah.

takpe, sekarang cekalkan hati. Allah tu ada. usaha selagi boleh hayati.
Wallahualam.
:)

19 August 2015

Kamu

Kalau kita terus menerus mencari yang terbaik. 
Mungkin, kita tidak akan pernah selesai membanding-bandingkan. 
Kata guruku, segala yang baik itu adalah yang tumbuh ke arah kebaikan. 
Tidak ada yang benar-benar terbaik, 
yang ada hanyalah yang bersedia untuk terus memperbaiki dan diperbaiki.
Lalu bagaimana kita bisa menentukan? 
Kata guruku, dasarnya adalah kecukupan. 
Manusia bisa jadi memiliki ribuan pakaian, 
tapi dia hanya bisa memakainya satu. 
Bisa jadi memiliki ratusan piring makanan dalam satu meja makan, 
tapi dia hanya akan bisa menghabiskan beberapa saja.
Ambilah secukupnya. 
Karena yang cukup itulah justru yang bisa memberikan kenyamanan. 
Bisa memberikan ruang gerak untuk terus tumbuh, 
untuk terus memperbaiki diri.
Pada akhirnya memang kita hanya perlu yang cukup...

dalam dingin mesti ada ribut. dalam suka mesti ada tawa. tapi dalam diri aku. cuma ada sisa bahagia. aku tak kata mahukan dia macam dalam drama pukul 7 setiap hari. aku tak suruh dia jadi relationship goals untuk future. cuma yang aku nak rasa manis dulu dulu. sememang aku dilabel tak penyabar, baran, tak sedar diri. apetah lagi kau sendiri kata terlampau mengikut hati.

tapi sebab ape jadi macam tu? sebab aku taknak dilabel penakut, tunduk, mahupun trauma. come on, siapa yang tak pernah rasa kecewa. kecewa tak dapat sambung belajar pun kau stress gila. itu je cara untuk kau mempertahankan diri. even dalam hati kau sakitnya hati bersabar dengan aku kan? tapi percayalah, tak semua orang aku layan baik. tak semua orang aku bengis, tak semua orang jugaklah aku benci.
betul. kalau kita berlebih, kita yang merana. kita yang sayang, kau rasa dia sayang balik dekat kau? terang terang dia sendiri kata berserah pada takdir. memang berserah. tapi Allah ada kata kau dapat selepuk? ade 
Allah kata tunggu nanti Aku bagi rezeki. ade macam tu?

macam tulah aku buat semua dekat kau. even aku nie buruk perangai. mengada sampai kau pun selalu meluat. itulah aku yang kau nampak. segala depan mata kau. but atleast aku jujur. once aku cakap aku sayang, aku tetap akan cakap. one aku sakit hati, aku cakap. once kalau aku cakap aku benci, sure aku menangis.

hubungan long distance? kalau aku gila, setiap bulan aku suruh kau turun sini. pujuk gila babi nak jugak dating dengan kau. tapi macam mana? dating berdua apetah lagi tak pernah. only chatting and chatting. aku tak kisah long distance, tapi tolonglah give and take. jangan aku yang berlebih. aku faham kau penat kerja, takkan nak hadap mesej aku setiap masa. tapi like u said before this. biar kau hari hari mesej aku hilangkan rasa asing tu. erm mana azfar aku yang dulu....

aku terdesak nak serius? tidak. aku cari sesuatu yang bererti. memanglah orang kata fokus pada kerja, banyak lagi yang dikejar. but atleast aku tak gila mengikut orang sibuk nak tunang aku pun memekak nak kahwin. tak kan? orang kata chill, yes memang aku chill. tapi kau fikirlah sendiri. kalau kau rasa semua nie tak penting pun aku dah tak peduli apa. sebab dah jadi. sebab aku pun dah angkat kaki.

untuk kau.
aku dah hilang kuasa untuk tambat hati kau.
memang dulu kita kawan.
ingat lagi dulu kau kata ade perasan lain tu.
ingat lagi kau suruh aku stay buat kau.
lama lama
aku hilang kau.
terasa asing dengan kau.
aku rindu yang dulu.
ade topik yang bincang.
kadang kadang ade usik topik perasaan.
tapi sekarang tak pernah cakap.
pulak kena mention kelaut.
tapelah.
even aku tebalkan malu aku untuk taip kat whatsapp yang aku sayang kau.
sebab kau.
aku takde orang lain.
maaf
aku unfriend unfollow remove semua.
sebab nekad.
nekad.
yang aku taknak lagi rasa istimewa tu lagi.
so as u said keep silent better than fight for nothing right?
fight lah azfar. 
atleast kau cuba 
bukan kau biar sia sia
erm
maafkan aku.

23 July 2015

11 Ogos 2015


permohonan untuk tahun kedua.
berserah yang pasti.
berharap itu semestinya.
niat.
sabar.
tawakal.
harap kali ini ada rezeki.
sungguh niat aku nak teruskan.
even banyak yang menghalang.
tapi aku tahu.
Allah duga.
nak tengok semangat tu sampai mana.
Insha Allah
19 hari lagi jawapan intake.
Allah.
murahkan lah rezeki ku.
Amin.

06 July 2015

Luth Mahfuz.

MARRIED OR NOT, YOU SHOULD READ THIS ...
“When I got home that night as my wife served dinner, I held her hand and said, I’ve got something to tell you. She sat down and ate quietly. Again I observed the hurt in her eyes.
Suddenly I didn’t know how to open my mouth. But I had to let her know what I was thinking. I want a divorce. I raised the topic calmly. She didn’t seem to be annoyed by my words, instead she asked me softly, why?
I avoided her question. This made her angry. She threw away the chopsticks and shouted at me, you are not a man! That night, we didn’t talk to each other. She was weeping. I knew she wanted to find out what had happened to our marriage. But I could hardly give her a satisfactory answer; she had lost my heart to Jane. I didn’t love her anymore. I just pitied her!
With a deep sense of guilt, I drafted a divorce agreement which stated that she could own our house, our car, and 30% stake of my company. She glanced at it and then tore it into pieces. The woman who had spent ten years of her life with me had become a stranger. I felt sorry for her wasted time, resources and energy but I could not take back what I had said for I loved Jane so dearly. Finally she cried loudly in front of me, which was what I had expected to see. To me her cry was actually a kind of release. The idea of divorce which had obsessed me for several weeks seemed to be firmer and clearer now.
The next day, I came back home very late and found her writing something at the table. I didn’t have supper but went straight to sleep and fell asleep very fast because I was tired after an eventful day with Jane. When I woke up, she was still there at the table writing. I just did not care so I turned over and was asleep again.
In the morning she presented her divorce conditions: she didn’t want anything from me, but needed a month’s notice before the divorce. She requested that in that one month we both struggle to live as normal a life as possible. Her reasons were simple: our son had his exams in a month’s time and she didn’t want to disrupt him with our broken marriage.
This was agreeable to me. But she had something more, she asked me to recall how I had carried her into out bridal room on our wedding day. She requested that every day for the month’s duration I carry her out of our bedroom to the front door ever morning. I thought she was going crazy. Just to make our last days together bearable I accepted her odd request.
I told Jane about my wife’s divorce conditions. . She laughed loudly and thought it was absurd. No matter what tricks she applies, she has to face the divorce, she said scornfully.
My wife and I hadn’t had any body contact since my divorce intention was explicitly expressed. So when I carried her out on the first day, we both appeared clumsy. Our son clapped behind us, daddy is holding mommy in his arms. His words brought me a sense of pain. From the bedroom to the sitting room, then to the door, I walked over ten meters with her in my arms. She closed her eyes and said softly; don’t tell our son about the divorce. I nodded, feeling somewhat upset. I put her down outside the door. She went to wait for the bus to work. I drove alone to the office.
On the second day, both of us acted much more easily. She leaned on my chest. I could smell the fragrance of her blouse. I realized that I hadn’t looked at this woman carefully for a long time. I realized she was not young any more. There were fine wrinkles on her face, her hair was graying! Our marriage had taken its toll on her. For a minute I wondered what I had done to her.
On the fourth day, when I lifted her up, I felt a sense of intimacy returning. This was the woman who had given ten years of her life to me. On the fifth and sixth day, I realized that our sense of intimacy was growing again. I didn’t tell Jane about this. It became easier to carry her as the month slipped by. Perhaps the everyday workout made me stronger.
She was choosing what to wear one morning. She tried on quite a few dresses but could not find a suitable one. Then she sighed, all my dresses have grown bigger. I suddenly realized that she had grown so thin, that was the reason why I could carry her more easily.
Suddenly it hit me… she had buried so much pain and bitterness in her heart. Subconsciously I reached out and touched her head.
Our son came in at the moment and said, Dad, it’s time to carry mom out. To him, seeing his father carrying his mother out had become an essential part of his life. My wife gestured to our son to come closer and hugged him tightly. I turned my face away because I was afraid I might change my mind at this last minute. I then held her in my arms, walking from the bedroom, through the sitting room, to the hallway. Her hand surrounded my neck softly and naturally. I held her body tightly; it was just like our wedding day.
But her much lighter weight made me sad. On the last day, when I held her in my arms I could hardly move a step. Our son had gone to school. I held her tightly and said, I hadn’t noticed that our life lacked intimacy. I drove to office…. jumped out of the car swiftly without locking the door. I was afraid any delay would make me change my mind…I walked upstairs. Jane opened the door and I said to her, Sorry, Jane, I do not want the divorce anymore.
She looked at me, astonished, and then touched my forehead. Do you have a fever? She said. I moved her hand off my head. Sorry, Jane, I said, I won’t divorce. My marriage life was boring probably because she and I didn’t value the details of our lives, not because we didn’t love each other anymore. Now I realize that since I carried her into my home on our wedding day I am supposed to hold her until death do us apart. Jane seemed to suddenly wake up. She gave me a loud slap and then slammed the door and burst into tears. I walked downstairs and drove away. At the floral shop on the way, I ordered a bouquet of flowers for my wife. The salesgirl asked me what to write on the card. I smiled and wrote, I’ll carry you out every morning until death do us apart.
That evening I arrived home, flowers in my hands, a smile on my face, I run up stairs, only to find my wife in the bed -dead. My wife had been fighting CANCER for months and I was so busy with Jane to even notice. She knew that she would die soon and she wanted to save me from the whatever negative reaction from our son, in case we push through with the divorce.— At least, in the eyes of our son—- I’m a loving husband….
The small details of your lives are what really matter in a relationship. It is not the mansion, the car, property, the money in the bank. These create an environment conducive for happiness but cannot give happiness in themselves.
So find time to be your spouse’s friend and do those little things for each other that build intimacy. If you are not in a relationship now, remember this for the second (or third) time around. It's never too late.
If you don’t share this, nothing will happen to you.
If you do, you just might save a marriage. Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up.

23 June 2015

Produk Untuk Kulit Sensatif

Assalamualaikum. salam ramadhan guys! dah 6 hari kita berpuasa. Alhamdulillah. so kali nie yati nak try buat entry berperingkat dengan harapan yati nak beri informasi dekat korang yg penting dan sesuai untuk di share. okey, entry untuk kali nie yati nak story pasal product sensative care. sebelum nie sejak dari sekolah lagi yati mengalami alahan resdung. menggerutu tu pernah kena. sampaikan low confident nak berhadapan dengan semua orang. then after that yati cuba cuba produk tradisional yang membantu jugaklah proses kurangkan jerawat kat muka. syukur.

tapi sekarang, susah nak jumpa produk produk tradisional dekat kedai2. kalau ade pun kedai jamu. tapi merisaukan jugak sebeb tak tahu ada kkm atau tidak. sekarang pun banyak produk terbabas laris, yang menyebabkan jugak faktor faktor merosakkan kulit dengan cepat! *pandangan yati lah* hahaha
jadi kali nie yati nak share 3 produk sensatif skin yang memang tak diragui pemakaian dia. oyeh!

1. CLINELLE

hampir 5 bulan jugaklah penggunaan produk clinelle, memula memang tak confident nak pakai sebab masa pergi watson dulu, promoter tu kata cuba ini produk sesuai dengan muka you banyak blackhead. itu memang dah biasa lah sebab kadang clenser nie dia membersihkan muka bagi tidak mengeringkan kulit tapi tak semua membersihkan. sekali dah pakai haaa terus jatuh hati! hahaha sebab kita dah biasa dengan kulit berminyak, dan terasa give up nak try produk lain. so lepas belek2 memang sesuai. jadi yati suggest produk ini untuk kulit sensatif sebab memang buat kulit muka tak mengelupas dan kurangkan jerawat dan blackhead.

  cleanser
toner

so jangan lupa cari produk nie untuk kulit yang menyihatkan!

2. SEBAMED

sebelum nie yati pernah alergi ayam dan menyebabkan kulit nie mengelupas dan kemerah merahan. tak berjerawat tapi bila mengelupas, merekah rekah dan sungguh tak tahan! dah macam kulit rosak pun ade. so masa tu yati amek ubat hospital bagi mengurangkan pedih. tapi lama lama guna ubat hospital buat kulit kita gelap dan kusam. so second choice jom cuba sebamed nie! Produk nie kira memang zero perfume, tak menggunakan oily, dan neautral. kalau memang beginning muka dah problem dengan sensatif, memang disyorkan pakai produk nie.

Gel muka.


Pencuci muka berbuih


Toner

3. SIMPLE

Produk yang last sekali nie yati suggest untuk pengguna yg bukan heavy sensatif skin. dia ade penambahan perfume dalam produk tapi masih lagi sesuai untuk kulit. yati pernah menggunakan sekali tetapi tak bertahan lama sebab masa tu yati still lagi alergi tapi losyen simple nie memang sesuai untuk semua kulit. sapu kat tangan boleh, kat badan pun bole tau. before this, yati tak bole pakai mana mana lotion yang ade perfume. jadi untuk lotion neutral, memang bole digunakan bagi menghilangkan radang kulit kat tangan!


lotion simple

Semua produk yang yati tunjukkan ini sesuai untuk kulit sensatif. tetapi harga bagi setiap produk tu memang agak mahal dari produk produk lain yang pernah kita beli. contohnya kite beli clenser nivea dalam RM12 macam tu, tapi harga untuk cleanser clinelle RM27 lebih tak silap yati. takpe mahal sedikit pun janji kulit sihat!

okey okey nie last ya. for those yang tidak boleh memakai perfume bagi mengelakkan kulit tubuh meradang, jom try produk nie. yeyeye!


victoria secret nie best dia banyak body spray seakan akan perfume. so far yati pakai memang sesuai sangat. sejak kawan yati buat penukaran perfume, yati dah jatuh cinta dengan perfume nie. yey! sanggup beli yang original sebab satu satunya body spray yang seolah olah perfume. victoria ade jugak collection perfume sebenar so check this out lah nanti ye.

so keep healthty, keep refreshing and thanks spend untuk entry kali ini. kipidap guy!
Muah

17 June 2015

Salam Ramadhan

ROH YANG KEMBALI DI BULAN RAMADHAN

Apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi.

Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.


Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka.

Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka.

Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka.

Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri.

Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Di sini diberitahu hikmah adanya alam kubur.

Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang.

Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup.

Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita.

Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah.

Sebarkan hal ini kepada seberapa ramai orang terdekat anda, dan mintalah mereka untuk melakukan hal yang sama.

Yang jelas jika anda tidak meneruskan hal ini, maka anda telah melepaskan kesempatan untuk saling menasihati dalam kebenaran dan beramal soleh.

Jika anda melakukan dengan ikhlas insya Allah anda akan mendapat ganjaran pahala kebaikan.

11 June 2015

Tunang Kawin



Alhamdulillah. sorang sorang dah bau nasi minyak. dengan lauk sedap. yey ! tahniah fara ngan anep. couple paling super duper pernah aku jumpa. susah senang korang, memang kieorang rasa. deep gilaa. so kalau jodoh dgn classmates, jangan tak sangka yaa.


so untuk shana, best of luck to you. bunga dah dipetik orang. Alhamdulillah moga kekal ke gerbang perkahwinan. kenal since form 1 lagi. masuk poli sesama, praktikal sesama. wahhhh excited. 


so yang tunggu calon nie wat lek dulu. selesaikan adik adik dulu. eh bukan aku ke yang bongsu. hahaha. so puasa dah dekat. fokus dengan bisnes Insha Allah ! dengan projek kuih raya, sewing lagi. general issue kat ofis nie. terasa nk belah belah badan nie buat semua kerja. huhu


so anything nak order whatsapp ya !