Followers

26 October 2015

Everyone have their fate

2 hari lepas aku selesai exam online SPA position pembantu akauntan. Ingatkan exam biase sama macam exam bertulis dekat pejabat pkns dulu. sekali essay takde tp psikologi hade. Okeylah settle tang tu. Tapi ujian kira-kira dia. Perghhh sadis sadis. Position akauntan tapi soalan kira-kira perimeter. Haa ternganga sekejap nak jawab. Nombor berganda keluar then soalan pelik2 lagi. Ape lagi lenjan menjawabnye.
Actually kelakar sebenarnye bila kena macam tu. Haha yelah tak bole expect lah budak akuan bole hafal soalan even simple math. Kalau tanya tempoh bermastautin ke kiraan susut nilai bole diterima pakai lagi. Haishh capture soalan tunjuk kat akak aku. Gelak barai dia. Dah tanya dua kali kena marah pulak apesal tak ingat soalan perimeter tu. Hahahahha. Lantak lah kann. Tapi aku nak explain sikit ‘peel’ orang yang belajar akaun tapi tak suka math macam aku. Hahaha

Konsep dia sama je. Ade yang terror addmath tapi math mode slow gila. Macam kita fluence bahasa melayu tapi English kemut2 nak cakap. Hihi. Macam aku dulu, math tak pernah dapat A. Rasa gegar jugak bumi kalau dapat gitu. Sebab tak suka kira2 kot. Dapat pulak congak, sangatlah slow. Tapi untuk subjek account nie even nak dapat high score tu ikut musim but atleast aku boleh lagi carry subjek tu and faham konsep perakaunan. Konsep math? Hahaha kau tanye aku trigonometri pun aku tak ingat. Inikan algebra. Blurp!

Flashback masa aku sekolah menengah dulu. 3 subjek yg betul2 aku score. Bahasa melayu, kemahiran hidup dengan geografi. Dah nama pun subjek b.melayu, senang bebenor. Lagi2 aku suka bila exam dapat soalan cerpen, karangan panjang2 sampai non stop. Macam2 karangan boleh buat (masuk lift tekan sendiri haha) tapi biaselah dalam subjek tu aku tak suka part novel. Yelah nak tau watak antalogis ke antanogis? Komfius mak nak. Haha kemahiran hidup memang makanan aku. Dari masak, menjahit, menukang mengcat sampai deko kayu pun aku suka. Pernah sekali kes jari aku hilang separuh sebab tergesel dengan penebuk papan lapis. Darah tak berhenti then sampai kes ke pengetua. Haii nak tunggu separuh jari tu tumbuh memang makan sebulan dua. Pedih ya amat.

Then subjek ketiga geografi. Yang aku ambil sehingga ke SPM. Teramat suka pasal bumi, perhutanan dengan bencana. Aku suka baca teori, jawab soalan cuaca ngan musim. Dan pernah sekali je aku dapat c and menangis gila2 sebab tak score. Pernah cikgu yang dari tingkatan 1 sampai tingkatan 5 cabar aku sampai baling buku and jerit if tak dapat A+ untuk SPM rugi masa dia didik aku and, yes aku sahut cabaran dia! Finally dapat jugak A+. Komfiden jawab exam kauu.

Naik form 4, slow down sikit sebab kena masuk kelas akaun. Actually aku betul tak adapt subjek akaun nie. Sepanjang aku form 4, gagal manjang. Cikgu pun macam suka tak suka aku je sebab memang aku sambil lewa subjek tu. Ibu pulak asyik marah nape account teruk sangat dari subject lain, then suruh aku pergi tuisyen kat taman sebelah. Memula rasa susah sangat, semua format nak ingat, rasa teruk dari math. Lagi2 pulak aku ambil tusyen private. Yang ade pun budak2 skola rendah cikgu tusyen tu ajar. So aku lah sorang budak menengah. Then naik form 5, mase first ujian belanjawan, aku dapat terus 80 markah. Cikgu punya bangga suruh semua classmate aku tepuk tangan untuk aku. Siyes malu sipu weyy. Bangga pun ada tapi berkat ilmu cikgu tusyen aku tu ajar aku dari starting asset belanja hasil tu memang berbaloi lah kannn. Alhamdulillah terus dapat A dalam SPM. Dan takde lagi dah cikgu skola tu nyampah nengok den laie. Hihi

Kadang-kadang kita tak bole expect apa yang kita target masa sekolah dulu akan dapat bila kau nak sambung belajar lagi. Certain orang dapat ape kursus yang dorang target. Contoh terdekat diri akulah. Even aku mempertahankan subject geografi and result superb pun, aku gagal mendapat tempat dalam kursus kaji bumi (meteorology). Ada yang aku terlepas pandang yang kos tu wajib ambil fizik kimia ketika SPM sedangkan aku masuk kelas pure akaun yang ada ekonomi. Huhu part tu sedih sikit. And mostly tawaran belajar aku lebih cerah dalam bidang perakaunan. Sampai sekarang aku still move on account.

Ade jugak kengkawan lain yang berlainan bidang lari dari accounts, contoh ade yang further tesl, engineering, dengan nursing. Memang menyimpang kan? Tapi itulah rezeki. SPM tu penentu masa depan tapi belum penentu kursus yang korang akan ambil. So jangan nak down even kau tak dapat further kursus yang kau suka tapi nanti ada hikmah lain yang Allah sediakan. So kipidap gaissss !

No comments: