Followers

13 October 2015

My Past, Future and Real Life.

I was remember when I am excited got the result SPM befor this. menangis sampai tak kira jumlah A's yang ada. my friends also happy and celebrate together. but totally it was not the ending. its a beginning guys. beginning to know how evil this life or how evil people treat too bad to you. same goes to me actually. rasa sakit, rezeki tenggelam timbul and the part is kau hilang confident and lost nak bawak diri. bukan nak buka pekung di dada. tapi nak jadikan pengajaran. sebenarnya ada yang lagi susah dari kau kat luar sana. ada yang tak beruntung dari kau dekat luar sana. dan ade yang lemah dekat luar sana. set dalam our mind, even Allah beri kau sedikit rezeki, keikhlasan tu penting. dari Allah bagi banyak tapi 'humban' rezeki yang tak ikhlas tu. kan?

since my parents was divorce, hidup terumbang ambing. tadika pun tak habis. sampaikan malu nak datang tadika. sebab ibu tak bayar yuran. actually aku tak ingat langsung pun sebab masa tu aku kecil lagi. tapi bila borak2 dengan akak aku, adelah terbukak hal kecik2 dulu. teringat enor cerita dia balik sekolah jalan kaki pastu tunggu aku balik dari sekolah setiap petang pastu arwah ayah tak jemput kami balik sekolah. naik van sekolah hutang bertunggak. semua pernah alami. masa kau kecil, mesti kau rasa nak beli something request kat parents je kan? tak pun bagi aku. nak kasut sekolah baru pun payah. beg koyak lagi. report card pun malu nak tunjuk kat ibu. belum kes kena bebel dengan ibu pasal UPSR, hahaha sampai tak berani lagi nak main pondok2.

aku bukan kata aku salahkan parents aku. totally not. tapi semua yang jadi nie buat aku hargai apa yang aku ada and throw away what make me dumb. kalau benda nie tak jadi, mungkin sekarang aku tak jadi manusia berguna kan? so set dalam otak Allah dah persiapkan hikmahnya. teringat masa result PMR, aku bukak semua mata orang sekeliling aku yang pernah label aku 'kambing hitam' dalam family. masa tu Allah je yang tahu usaha aku sakit aku bersyukurnya aku. susah nak tempuh life nie kalau takde yang menyokong. masa tu ibu tak pernah datang sekolah ambil reportcard atas faktor usia dan kerja. aku tak pernah kecil hati pun. even aku rasa ibu tak peduli ke pasal belajar aku tapi mungkin ibu yakin yang aku mampu dapat keputusan baik. masa tu ibu kerja tolong jual nasi lemak kat warung tepi jalan. kadang2 aq nak cari duit lebih, ada je bawak ke sekolah kalau ada member order. weekend kalau warung tak cukup orang aku ngan ibu tolong jualkan. meriah jugak kerja kat situ. even gaji sehari dalam RM10 sehari pun aku rasa besar. sebab itu belanja sekolah aku nanti.

perasaan malu? aku lagi malu kalau aku takde pelajaran. lepas parents aku divorce, ibu berhenti kerja kilang. kerja sapu sampah kat mall. pegi kerja subuh2 jalan kaki jejauh nak tunggu bas. balik lewat malam. kalau weekend tak buat apa datang terminal tu jenjalan then tunggu ibu balik. sebulan sekali dapat makan kfc. pernah je hidup dengan air kena potong, letrik tak bayar, ambil barang dapur kat kedai sampai berhutang. semua pernah. tapi ibu kuat. Alhamdulillah dalam susah tu, semua pulih sedia kala. sebab Allah hantarkan seseorang untuk salurkan rezeki Dia. Alhamdulillah hari hari makan nasi. hidup seperti biasa.

then akak aku dapat top student result SPM dekat sekolah dia then dapat tawaran masuk matrik, time tu semua okey dah. hal kewangan so far semua still under control. time tu pulak aku baru form 4 tak silap. sampai aku SPM, akak aku further masuk UTHM. memula memang struggle jugak, dengan aku pun nak SPM pakai banyak duit dengan tuisyen lagi. Alhamdulillah ada sedara yang tolong. yelah masuk universiti bukan sikit duit. belanja makan sendiri lagi, duit buku lagi kan. habis je SPM macam2 kerja aku buat. first aku kerja promoter. dari part time oferbin sehingga part time permenant. syiok jugak kerja tapi biasalah kerja promoter, bergaul dengan orang bukan bukan jangan cakap. then aku dapat intake UIA kos muamalat. tapi sebabkan faktor tak cukup bajet aku tolak mentah2. yelah masa tu aku fikir kalau aku accept ofer tu duit macam mana? then tak lama lepastu aku dapat ofer form 6. niat kat hati memang nak cepat habis form 6 terus degree kan. tup tup aku berhenti kerja masuk form 6.

bercerabir gila dalam form 6! hahaha dua orang je melayu dalam kelas account. haru biru dunia kau. study sangkot2 dengan takde kawan. dah tak kerja kan, duit kat tangan pun takde. tetiba aku rasa down. kerja sekolah aku tak dapat habiskan, semangat datang sekolah pun takde dah. masa tu ibu dah berhenti kerja gerai nasi lemak tu. bukan nak kata apa, ade yang cuba caras kerja ibu tu. then ada yang replace kerja situ. lepastu ibu kerja kantin sekolah KGV sejak tu. pergi sekolah pagi ibu dah takde kat rumah. balik sekolah pun ibu tak balik lagi. huhu sedih jugak terasa kosong. tetiba satu hari tu result politeknik keluar. aku baru teingat aku ada apply politeknik. bertengkar jugak dengan ibu. ibu sampaikan kata siapa nak jaga dia. surelah aku sedih. aku pun cari masa depan aku kan. aku berhenti form 6, then kerja dekat kopitiam terminal dalam 3 4 bulan macam tu. then tak lama lepas tu aku berhenti sebab cuti raya aku tak approve. yelah masa tu aku ngan ibu kerja, nak pakai banyak duit, akak aku still degree banyak nak pakai duit.

dah berhenti kopitiam aku kerja sekali dengan ibu dekat kantin sekolah. jual kuih, jual nasi, cuci pinggan, mop kantin, kemas dapur, prepare barang masak semua aku buat. letih dia jangan lah kata. datang kerja pun dalam pukul 6 pagi. tapi i love this job because makan non stop. hahaha. kalau before nie kerja kopitiam, bila time rehat baru boleh makan lepastu tak semua menu boleh makan. dekat kantin sekolah nie habis prepare makan dalam pinggan untuk budak2 nie, kau pulak yang makan dulu. then bila abang tu dah bancuh air untuk jual kau pun datang cedok air milo ais tu. hahaha! seronok jugak tapi lepastu bersedia lah nak basuh pinggan yang berlambak tu. berbesen besen kau. nak sapu sampah kat sekitar kantin, lepastu mop satu kantin. terasa jugak muscle nie naik. even kerja tu berat sangat tapi okey sebenarnya. sampai habis cuti sekolah rasenye aku kerja situ.

masuk politeknik, belanja semua aku korek sikit sikit dari sedara. saving ada. niat dalam hati nak ubah nasib keluarga. tipulah tak down kau lambat sambung belajar tapi Allah test you sayang hayati. Everyone have their fate. so follow with the flow. dah habis diploma dapat kerja macam kejadah haram. apply 2 tahun UPU pun tak ada rezeki. haippp bukan tak ada rezeki, cuma rezeki tu lambat kan? sabarlah sikit je hayati. Allah dah tentukan nie. yang penting kau redha and tabah. some people fight to get best life, fight sebab sakit ade, fight nak dapat duit pun ye.

ibu pernah pesan. kalau ibu dulu pernah kerja sapu sampah dekat mall, mesti ibu nak anak ibu kerja tinggi dari ibu. Alhamdulillah, even gaji tak tinggi mana, semua cukup. tapi untuk masa depan, aku kena cari sesuatu yang stabilkan aku. even dulu ayah banyak tolong aku masa diploma, aku kena berdikari cari duit sendiri bila further degree nanti. maybe aku akan kerja part time lepas kelas ke. lagipun faktor umur dah tinggi, macam mana pun aku kena iktihar. arwah ayah pernah pesan, dia nak sangat pergi konvo aku masa diploma dulu. tapi tak sempat sebab Allah sayang ayah. niat hati aku untuk degree kali ini aku nak buktikan yang aku mampu usaha and hadiah untuk arwah ayah. Insha Allah.

Assalamualaikum,
Sarjana Muda Akauntansi
Unikl.

No comments: